Studuj Mezinárodní obchod

Hledáte studijní program, který vás odliší a otevře dveře k mezinárodní kariéře? Pokud ano, pak je Mezinárodní obchod tou správnou volbou!

Co vám takové studium přinese? Získáte znalosti z oblasti globálních trhů, zahraničního obchodování, mezinárodních financí i logistiky. Naučíte se, jak fungují celní procesy, exportní strategie nebo řízení zahraničních obchodních vztahů. Důraz je kladen také na pochopení kulturních rozdílů a jejich vlivu na obchodní jednání, stejně jako na právní rámec mezinárodního podnikání.

Výuka zahrnuje nejen profilové předměty, jako jsou mezinárodní konkurenceschopnost, lokalizace obchodních příležitostí nebo společenský a diplomatický protokol, ale také praktické dovednosti, které využijete při každodenní práci. V rámci studia budete mít možnost zapojit se do reálných obchodních situací a analyzovat konkrétní případové studie. Významnou část výuky zajišťují odborníci z praxe – zástupci exportních společností, logistických firem nebo poradenských organizací. Co vám přinese výjimečné postavení na trhu práce? Stanete se specialisty, které hledají zahraniční společnosti působící v regionech i české firmy zaměřené na export.

Co umí absolvent programu Mezinárodní obchod

  • Rozumí mechanismům mezinárodního obchodu, právním aspektům obchodních operací a faktorům ovlivňujícím mezinárodní konkurenceschopnost.
  • Zvládá zahraničně-obchodní operace, včetně volby optimálních nástrojů pro platební a zúčtovací styk, a zajišťuje jejich logistickou podporu.
  • Umí získávat a analyzovat aktuální informace o vývoji v mezinárodním obchodě a aplikovat je v praxi.
  • Samostatně posuzuje obchodní případy, hodnotí specifika operací a přijímá kvalifikovaná rozhodnutí.

Jaké uplatnění má absolvent programu Mezinárodní obchod

  • Absolventi najdou uplatnění na různých funkcích a pozicích, a to jak v podnikatelském sektoru, tak ve veřejné správě na základních i středních stupních řízení.
  • Mezi konkrétní pozice patří například ekonomové na vedoucích pozicích (ekonomičtí ředitelé), vedoucí ekonomičtí analytici, obchodní manažeři v mezinárodně působících firmách nebo operátoři logistiky.
  • Absolventi mohou zastávat manažerské role, věnovat se tvůrčí a analytické práci v oblasti mezinárodního obchodu, nebo přinášet nové perspektivy a inovace do této oblasti.

Charakteristika

  • Studijní program: Mezinárodní obchod

  • Profesní studijní program 

  • Typ studia: bakalářské
  • Forma studia: prezenční
  • Garant programu: doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D.

Vstup do světa, kde obchod nezná hranice. Získej dovednosti, které dostanou kamkoli

Vstup do světa, kde obchod nezná hranice. Získej dovednosti, které dostanou kamkoli

Za studium u nás se neplatí. Studenti ze Slovenska mají stejnou výhodu jako čeští studenti a studium na naší vysoké škole mají zdarma. Slovensky se domluvíte jak ve škole, tak v obchodě i v hospodě. Testy, zkoušky, závěrečnou práci i státnice mohou studenti vykonávat ve slovenštině.

Vybrané předměty

Předmět Mezinárodní konkurenceschopnost seznamuje studenty s principy a strategií konkurenceschopnosti v globálním kontextu. Zaměřuje se na ČR, její infrastrukturu, daňový systém, vzdělávání a inovace. Studenti také zkoumají vliv terorismu na mezinárodní obchod. Předmět analyzuje hodnocení konkurenceschopnosti prostřednictvím Světového ekonomického fóra, IMD a OECD, včetně doporučení a efektů z těchto hodnocení pro ČR. 

 

Předmět Zahraničně obchodní politika seznamuje studenty s vnějšími hospodářskými vztahy, významem zahraničního obchodu a teorií obchodu. Studenti se učí o platební bilanci, měření zahraničního obchodu a jeho ukazatelích. Důraz je kladen také na mezinárodní a zahraničně obchodní politiku země, nástroje obchodní politiky a společnou obchodní politiku EU. Předmět také zkoumá specifika malých ekonomik a transformaci CPE v oblasti zahraničního obchodu.

Předmět Lokalizace obchodních příležitostí se zaměřuje na prostorovou ekonomii, lokalizační teorie a faktory ovlivňující ekonomické aktivity. Studenti se učí o roli hospodářské politiky, významu infrastruktury a výrobních faktorů pro rozvoj obchodu. Předmět analyzuje ekonomickou úroveň a odvětvovou strukturu hospodářských celků, koncentraci ekonomických aktivit a odvětvovou specializaci. Část předmětu je věnována hospodářské geografii, která zahrnuje lokalizaci průmyslu, zemědělství, služeb a surovin v mezinárodním kontextu. 

 

Předmět Světová ekonomika poskytuje studentům přehled o globálním hospodářství, mezinárodní komparaci ekonomických systémů, dělbě práce a klasifikaci zemí. Zabývá se globalizací, transnacionálními korporacemi, integračními procesy a teoriemi mezinárodního obchodu. Předmět tako zkoumá mezinárodní pohyby pracovních sil a kapitálu, vliv přírodních faktorů na světové hospodářství, a monetární sféru včetně mezinárodních finančních trhů. Současně se zaměřuje na postavení České republiky v globální ekonomice a její aktuální vývoj. 

 

Předmět Obchodní jednání a korespondence v cizím jazyce vybavuje studenty dovednostmi pro vedení obchodních jednání v cizím jazyce, zvládnutí odborné terminologie a tvorbu cizojazyčné obchodní korespondence. Zaměřuje se na typické obchodní situace jako nabídka, objednávka či reklamace, a poskytuje kompetence v oblasti vyjednávání, prezentací a komunikace v dalších obchodních situacích. Student po absolvování zvládne efektivně vést jednání, používat odborný jazyk a tvořit obchodní dokumenty. 

 

Předmět Společenský a diplomatický protokol seznamuje studenty s pravidly společenského styku a jejich aplikací v různých oblastech společenského života. Studenti se rovněž naučí základy mezinárodního obchodního a diplomatického protokolu v praxi. Po absolvování předmětu budou schopni identifikovat klíčové rysy společenského styku, vyjmenovat významné osobnosti české etikety a vysvětlit problematiku mezinárodního obchodního a diplomatického protokolu v praxi.

 

Předmět Vnější ekonomické prostředí se zaměřuje na základní poznatky makroekonomie, makroekonomické kategorie a subjekty, a jejich vzájemné vztahy. Důraz je kladen na mezinárodní kontext a teorii tvorby a rozdělování národního produktu. Studenti se seznámí s pojmy jako peníze, inflace, nezaměstnanost, ekonomický růst, hospodářský cyklus. Předmět se věnuje makroekonomickým politikám (fiskální, monetární, vnější obchodní) a jejich účinkům, s důrazem na hospodářskou politiku Evropské unie v kontextu členství ČR. 

 

Předmět Financování mezinárodního podnikání se zaměřuje na specifika a nástroje financování mezinárodních obchodních aktivit na domácích a zahraničních trzích. Zabývá se metodami financování zahraničního obchodu, podporou financování se státní podporou, přímými zahraničními investicemi a jejich financováním, a také specifiky malých a středních podniků. Důraz je kladen na zvládnutí devizového rizika a optimalizaci cash flow v mezinárodním kontextu. Předmět zahrnuje také správu mezinárodních pohledávek a investiční pobídky. 

 

Podívejte se na kompletní nabídku předmětů pro prezenční studium.

Reference absolventa

Dnes mohu s jistotou říci, že výběr tohoto programu na Obchodně podnikatelské fakultě v Karviné se řadí mezi má nejlepší životní rozhodnutí. Pokaždé, když jsem lidem vyprávěla o všem, co jsem se doposud naučila, cítila jsem pocit hrdosti.
Karla Koniuchová, absolventka 2024

Krátké představení programu

Vyplň elektronickou přihlášku

Odborní partneři